Alkohol a šoférovanie
Alkohol a šoférovanie nejdú spolu dokopy a preto máme na Slovensku v zákone nulovú toleranciu alkoholu. Vodič pod vplyvom ohrozuje ostatných účastníkov cestnej premávky a riskuje odobratie vodičského preukazu alebo dokonca aj väzenie. Aj napriek tomu sa nájde niekoľko vodičov, ktorí berú zákony na ľahkú váhu a nezodpovedne sadajú za volant po tom čo alkohol požili.
Polícia Slovenskej republiky však toleruje dychovú skúšku pod 0,14 mg/l čo je 0,29 ‰. Je to kvôli tzv. fyziologickej odchýlke a polícia vás v takom prípade pustí ďalej. Ak vodič nafúka nad 0,29 ‰ do 1 ‰, považuje sa to za závažný priestupok. Polícia v tomto prípade na mieste zadrží vodičský preukaz a uloží finančnú pokutu, ktorá môže byť od 150 až do 1000 eur. Okrem toho hrozí aj zákaz činnosti viesť motorové vozidlo až na 5 rokov. Ak je hodnota alkoholu nad 1 ‰ považuje sa to už za trestný čin a okrem zabavenia vodičského preukazu hrozí trest odňatia slobody až na 12 mesiacov. V Európe sú krajiny, ktoré tolerujú alkohol za volantom v určitých množstvách. Vo väčšine krajín je táto hodnota na 0,5 ‰ (napr. Rakúsko, Chorvátsko, Nemecko, Taliansko a ďalšie).
„Reálne je na cestách opitých vodičov oveľa viac, ale mali „šťastie, že ich ešte nechytili. Títo vodiči sa hrajú s nabitou zbraňou, ktorú nemajú plne pod kontrolou. Okolo týchto vodičov „s nabitou zbraňou“ jazdíme každý deň,“ hovorí Lucia Solomon, inštruktorka bezpečnej jazdy SuperDRIVE.
Vplyv alkoholu na šoférovanie
Alkohol na každého pôsobí individuálne a preto nie je možné presne a jednoznačne určiť jeho vplyv na každého jedinca (ovplyvňuje to váha, vek, pohlavie a pod.) Odborníci však zhrnuli najčastejšie prejavy po požití určitého množstva alkoholu, ktoré pre vás prinášame. Zamerali sme sa na vplyv stupňov opitosti pri vedení motorového vozidla.
0,30 – 0,99 ‰
Je to stav strednej intoxikácie organizmu kedy dochádza k zhoršenému úsudku, zníženiu koncentrácie a k miernym problémom pohybovej koordinácie. V prípade šoférovania je zníženia vizuálna schopnosť vnímať rýchlo sa pohybujúce objekty v premávke a znížená schopnosť robiť viac úkonov naraz počas šoférovania.
1,00 – 1,49 ‰
Stav je charakteristický poruchou rovnováhy a pohybových schopnosti. Veľmi rýchlo sa menia nálady a dochádza k strate zábran. Zvyšuje sa krvný tlak a predlžujú sa reakcie. Pri šoférovaní je oslabená schopnosť udržať vozidlo v rovnom smere. So stratou zábran si opitý vodič neuvedomuje riziká a neskoršie reaguje na situácie v premávke. Slabšia svalová motorika spôsobujú nekoordinované ovládanie a slabší úchop volantu, nesústredený pohľad.
1,50 – 1,99 ‰
Opitý človek nedokáže udržať rovnováhu. Má zhoršenú reakčnú schopnosť ako aj schopnosť rozprávať. Dochádza k zníženiu prahu citlivosti a rýchlej strate sebaovládania. V tejto opitosti sa môže zlepšovať nálada alebo dochádza k útlmu (zaspávanie). Za volantom sa opitý vodič nezvláda koncentrovať na šoférovanie a má výpadky pamäte. Nedokáže udržiavať stabilnú rýchlosť a smer. Je obmedzené vnímanie a spracovávanie informácii a podnetov z premávky (semafor, smerovky a pod.). Je neschopný identifikovať riziko.
2,00 – 2,99 ‰
Takto opitý človek má problémy sa vyjadrovať. Úplná strata rovnováhy (žiadna koordinované pohyby) kvôli nulovej kontrole svalstva. Ďalšími príznakmi sú spomalené rozmýšľanie, zvracanie, nulová pozornosť na vnemy z okolia. Vodič s takýmto promile už nedokáže vôbec udržiavať rovný smer jazdy a vhodne brzdiť. Môže sa stať, že reakcia na podnet v premávke nemusí vôbec prísť. Je to jazda bez reakcií na dynamické objekty v premávke.
3,00 – 3,99 ‰
Dochádza k poklesu krvného tlaku a telesnej teploty. Opitý človek ma poruchy vedomia, môže dôjsť aj k poruchám srdečného rytmu (až k zástave krvného obehu a dýchania). Stav môže vyústiť až do kómy. Pod takýmto vplyvom alkoholu je už šoférovanie fyzicky nemožné. Ak to vodič predsa len zvládne ide o jazdu na ,,slepo,,. Vodič nereaguje ani na dynamické ani na statické dopravné situácie.
Viac ako 4,00 ‰
V tomto prípade hovoríme o hlbokej kóme sprevádzanej poruchou dychového centra, ktoré je paralyzované alkoholom. Ide o život ohrozujúci stav.
Vypil som. Kedy môžem šoférovať?
Ak ste si predsa len vypili za volant určite nesadajte. Na druhý deň si zase dajte pozor na zostatkový alkohol. Môžete sa cítiť triezvo ale vo vašej krvi sa môže stále nachádzať alkohol, ktorý dychové testy odhalia.
Pre kontrolu na internete existujú alkohol kalkulačky. Nezabudnite však na to, že na alkohol v krvi vplýva množstvo faktorov a tieto kalkulačky sú len orientačné. Každé telo je iné a preto sa na ich presnosť nespoliehajte.
Najlepším spôsobom pre kontrolu je použiť alkoholtester. Nemusíte si kupovať profesionálne, ktoré sa cenovo pohybujú v stovkách eur. Stačí aj obyčajný digitálny alkoholtester, ktorého cena sa pohybuje okolo 5 eur. Neposkytnú síce spoľahlivé údaje, ale stále sú presnejšie ako internetové kalkulačky. Alkoholtester by mal byť súčasťou povinnej výbavy, aby ste si boli istí, že neohrozujete životy seba a účastníkov cestnej premávky.
Alkohol za volant jednoznačne nepatrí! Vyzývame vás vodičov k väčšej zodpovednosti a ohľaduplnosti k ostatným zraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Dúfame, že k ďalším podobným tragédiám už nedôjde, a že aj tento blog prispeje k znižovaniu počtu opitých vodičov, ktorí svojím rozhodnutím vytvárajú z auta zbraň, ktorú nemajú pod kontrolou.
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 21.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 19.11.2024